vineri, august 04, 2006

Converse


Chuck Taylor a fost un baschetbalist american al anilor '20. La vremea respectiva, el a avut o idee - sa creeze un pantof sport suta la suta american. N-avea de unde sa stie ca acesta va deveni cel mai popular pantof sport al tuturor timpurilor. In scurt timp toate echipele de baschet din America au ajuns sa fie incaltate cu pantofii sport Converse iar, mai tarziu, in timpul WW II, trupele americane au purtat aceeasi marca de incaltaminte. In anii '60 au aparut coversii scurti, aia care nu acopera glezna, dar si modelele colorate. Se depasise faza exclusiv alb-negru.

Pe masura ce tehnologia implicata in fabricarea pantofilor sport avansa si se perfectiona, cei de la Converse nu au reusit sa tina pasul. Din motive financiare, mai ales. Asa ca, prin anii '80, "The Chucks" au suferit o repozitionare pe piata americana - s-a trecut de la sport la contracultura, rebeliune, anti-establishment si asa mai departe. Conversii deja nu te puteau ajuta sa alergi mai repede sau sa sari mai sus, asa ca din alegerea numarul 1 a starurilor NBA, ei devin alegerea numarul 1 a vedetelor MTV, punkerilor, rockerilor, nostalgicilor hippie sau oamenilor "indie" in general.

Dincolo de faptul ca erau usori, comozi si puteau fi asortati cam la orice outfit, conversii implicau un statement - anihileaza din start ideea ca cel care ii poarta este controlat, subjugat de sistem.

In 2001 mitul Converse se spulbera. Compania intra in faliment iar cei care o cumpara inchid fabricile din SUA si muta productia in Asia. Singurul pantof sport 100% american va ajunge sa fie produs, ca toti ceilalti, de doi chinezi intr-o barca. In 2003 Nike a cumparat Converse si, beneficiind de bani multi, publicitate multa si un spatiu de comercializare enorm, a facut ca vanzarile de conversi sa explodeze. Distrugerea esentei acestor pantofi sport nu a trecut insa neobservata, asa ca oamenii au protestat iar Nike s-a conformat - sloganul Just Do It a devenit Just Don't Do It in ceea ce priveste conversii.

In ziua de azi, la preturi de la $30 in sus, se vand cam 33.000 de conversi pe saptamana in toata lumea. Imaginea lor a fost asociata cu cea a unor oameni sau idei über-hyped gen Coldplay, care poarta conversi la fiecare aparitie publica. Inainte de asta, tipii din Trainspotting purtau conversi in timp ce se drogau. Kurt Cobain s-a sinucis in conversi, etc. etc.

Una peste alta, e trist ca unul din ultimele branduri paradoxale ale lumii (autenticul brand anti-consumism si anti-sistem) a devenit "beaverized". Chuck Taylor a avut un vis, dar banii si indicatorii economici distrug vise.

I'd like to sum up by pointing out that, if Shakespeare were alive today, he would be well over 400 years old.


12 Comments:

Blogger Woland said...

asa-i, dar asta e. it all comes down to money.

1:24 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Merci ca m-ai luminat, ma duc sa-mi iau si eu citeva perechi, sa fie clar ca-s inpotriva. Ce n-am inteles insa: daca aia se drogau in gumarii aia iar celalalt si-a luat zilele, e musai s-o fac si eu? Nu de alta, sa stiu cum trebuie sa procedez pina la capat, sa fiu ubercool si hype.

A, sa nu uit: nu-s prea umblat prin oras de felul meu, o lama sau o fringhie+sapun stiu de unde sa-mi iau. Ceva de bagat in vena unde pot gasi? Merci d'avance :)

2:18 p.m.  
Blogger Woland said...

Atata simt al umorului ma emotioneaza. Fii sarcastic in alta parte, eu nu m-am pronuntat nici pro, nici contra, pur si simplu am prezentat niste fapte. Daca nu esti de acord cu aceste fapte sau te simti jignit de faptul ca niste drogati sunt teenage-icons in ziua de azi, ghinion.

Presupun ca "inpotriva" e o greseala intentionata, in spiritul reply-ului, ca altfel esti penal. Cat despre funie + sapun, lama sau ceva de bagat in vena, dincolo de faptul ca nici unul din tre aceste obiecte n-are nici o legatura cu tenisii despre care am vorbit si nici macar cu visul lui Chuck Taylor, te poftesc sa-ti reconsideri atitudinea. Ai un fiu, e pacat sa-l lasi fara tata. Ne mai citim, Guillaume.

2:44 p.m.  
Blogger RudeGirl said...

:| Hei, hei, hei... hai ca deja devine macabra chestia... mi-au placut mult cum arata conversii, dar mai ales mi-au placut pentru ca am platfus [cum zicea si apollinaire intr-un articol]. au fost un icon, da, parca aud "I wanna be a Ramone, tight jeans and Converse shoes...", ca orice chestie subculturala, a fost adoptata de mainstream si subcultura a inceput s-o renege [cam cum se intampla azi si cu Dr.Marten's, pe care skinheads au inceput sa refuze sa-i poarte, desi sunt bocanci-"cult"]. Deci da, conversii mi se par mai degraba o chestie subculturala decat "contraculturala" si e o "mica" diferenta...
Dar apropo, mini-istoria prezentata de tine vine, banuiesc, tot de undeva de la producator, deci e un fel de reclama. Ar trebui sa vezi ce album au aia de la Dr. Marten's - istoria bocancilor, ilustrata cu fotografii artistice ale unor membri de subculturi care au imbratisat de-a lungul anilor firma asta... Ana, tu l-ai vazut?

4:41 p.m.  
Blogger Woland said...

nu, mini-istoria provine din...hmmm...cartea de istorie? :D

nu e pe post de reclama, i don't do commercials, sunt pur si simplu date. evolutia astora e interesanta din mai multe motive. in primul rand pentru ca repozitionarea lor din anii '80 se invata la "scoala de publicitate" drept una dintre cele mai de succes ever. in al doilea rand au fost unul dintre primele obiecte vestimentare-manifest, ma refer la modelele originale din anii '20, pentru ca si alea spuneau ceva. era o chestie gen reclama aia la Marlboro cu cowboy-ul, surprindea esenta spiritului traditionalist american - erau la mare cautare pentru ca erau 100% produsi acolo, din materiale americane, in fabrici americane unde lucrau americani. asta asa, ca idee.

aspectele legate de utilitate sau estetism sunt irelevante. nu propovaduiesc invataturile conversilor, am o pereche, sunt comozi, ii port ocazional si atat. nu spun ca trebuie sa ne taiem o mana ca sa avem conversi si sa fim trendy. spun ca a existat, candva, aceasta atitudine vizavi de ei. chiar si azi se cumpara in mare parte pentru ca sunt asociati cu imaginile unor artisti rebeli.

singura parere pe care mi-am permis-o privea faptul ca, desi multi inca ii cumpara pentru mesajul pe care il transmit, acest mesaj a cam fost "pervertit" (sper ca nu e un cuvant prea mare) o data ce conversii au trecut sub aripa ocrotitoare a Nike.

4:51 p.m.  
Blogger RudeGirl said...

Yea, same shit that happened to Dr. Marten's... numai ca aia nu s-au lasat preluati de o corporatie gen Nike. La inceput erau produsi exclusiv in Anglia, dup-aia, prin 2002-2003, daca nu ma-nsel, au inceput sa fie produsi... unde se stie... China, Taiwan, etc.
Oricum, la cum se succeda "cool"-urile [a devenit deja de-un penibil extrem], nu cred ca mai are vreun sens sa comentam. Singura solutie e sa te doara-n ghete/bocanci/tenisi/ce mai porti tu acolo de asa ceva...
P.S.: Urasc publicitatea.

5:02 p.m.  
Blogger RudeGirl said...

Imi pare rau sa-ti zic dar un anume "son of a cop" si inca nu stiu cate persoane au de ceva vreme... evident nu de-aia in patratele... dar sa nu ne mai conversam ca vorbim singure, Woland a plecat deja la mare hihi;))

3:22 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Dude, mi se pare ca ai cam dramatizat obârşia conversilor (am scris cu diacritice ca sa se inteleaga ;) ). Nu a venit Chuck Taylor precum un razboinic al luminii sa aduca vulgului niste tenesi care sa revolutioneze lumea. Tipu a fost un jucator de basket care a sprijinit o marca. Chestia cu "chuck a avut un vis" mi se pare un pic fortata.
Acestea fiind spuse, si eu mi-am cumparat niste conversi si viata mea a devenit din acel moment cu 20% mai buna. Am rezistat tentatiei de a-mi cumpara tenesi de 50 de mii si am daruit o suma obscena corporatiei nike. Sunt un lemming.

12:31 a.m.  
Anonymous Anonim said...

DUDE!!! Ai cerut public moartea lui remus talent!
Mi se pare trist ca un veteran al asociatiei manelistilor adevarati din romania (a.m.a.r. prentru cei care nu stiati) isi reneaga anii de activitate fructuasa in sanul organizatiei. Sunt profund mahnit de comportamentul dumitale dar sper ca vei reveni la noi cat mai curand. Pana atunci, pantalonii luciosi, camasile creponate, damigeana de gel si lanturile aurite (nu de aur) te asteapta in dulapul tau de la sediu.

12:39 a.m.  
Blogger Woland said...

O sa fiu acolo. Tocmai m-am intors de pe litoral unde am prestat alaturi de Nicolae si Nicoleta Gutza un super show intitulat "Leii Grei". Ne simtem tare bine cand cantam impreuna si vom continua. Pe aceasta cale doresc sa subliniez un singur aspect - lanturile chiar erau din aur, nu aurite. Restekapa!

10:19 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Very nice site!
Ttp black jack rules 70 chevrolet impala button up cotton shirts

1:25 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Very nice site! » » »

7:51 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home