miercuri, iunie 13, 2007

Baieti de cartier


Astazi Puya si-a lansat nu-stiu-ce album in puscarie. La Jilava. Acolo cica toti sunt "o mare familie". Cica nu esti om daca n-ai facut puscarie.

Mereu m-am intrebat de ce exista asa-zisii baieti de cartier. Care e rostul lor pe lume. N-am fost niciodata un copil fugarit de asemenea baieti, caruia i se luau banii sau sandvisurile puse de parinti la scoala. As spune ca dimpotriva. Dar n-am reusit niciodata sa-i inteleg, probabil de-aia m-am rupt de ei la un moment dat. Cand eram mai mic ma intrebam din ce traiesc pentru ca era evident ca nu muncesc din moment ce erau "pe faleza" in fata blocului de dimineata pana seara. Cand am crescut i-am vazut furand si m-am lamurit. La un moment dat m-am intrebat de ce se drogheaza si de ce asculta B.U.G. Mafia. Poate nu e bine sa zic aici cum am gasit raspunsurile la intrebarile astea.

Cert e ca am ajuns la concluzia ca sunt o categorie sociala inutila. Nu neaparat periculoasa, desi presupun ca si asta e un factor care merita luat in seama. De ce inutila? Nu produc nimic, in primul rand. In al doilea rand, sunt un mijloc de propagare a unei subculturi toxice; ma refer la muzica, la vestimentatie sau la atitudine vizavi de anumite dimensiuni sociale de genul culturii, educatiei, simtului civic sau altele de genul. In al treilea rand sunt o masa de manevra foarte vulnerabila. Sunt oameni fara o educatie solida, fara o formatie profesionala sau un viitor relativ clar, oameni susceptibili de a fi manipulati, santajati, obligati sa faca orice pentru orice. In sensul asta mi se par chiar mai periculosi decat in sensul "penal" al ideii.

Baietii de cartier, insa, fac din ei insisi un manifest impotriva unui sistem care nu ii reprezinta. Un sistem represiv, care le ingradeste libertatea de exprimare sub forma asa-zisei culturi underground. Cultura underground, dupa parerea mea, nu are nimic de-a face cu violenta de strada, cu consumul de droguri, cu talhariile, violurile sau petrecerile cu manele sau hip-hop din puscarii. Ei lupta, vezi Doamne, impotriva unei societati care nu ii intelege si nu ii accepta cand ei, de fapt, sunt reprezentativi pentru marea masa a romanilor: oameni saraci, debusolati, fara perspective, fara viitor, fara idei, dar agresivi, patetici, rebeli si pretentiosi. Intr-adevar, aici au dreptate. Cam asa arata marea majoritate a romanilor. Insa ideea e sa schimbam asta, cu timpul, nu sa transformam o masa amorfa, isterica si ridicola intr-un blazon si un titlu de glorie. Baietii de cartier sunt martirii vremurilor noastre. Zic ei. Tot ei zic ca sunt ultimul bastion al moralitatii si decentei in Romania. De-aia ies in strada, anual, sa bata homosexuali si sa-l sustina pe Basescu. E trista si tragica asemanarea dintre cei care ieseau in strada acum o luna sau doua sa-l aplaude pe presedintele suspendat si cei care au iesit in strada saptamana trecuta sa arunce cu pietre in homosexualii si lesbienele de la parada.

Baietii de cartier, in esenta lor, sunt acei pusti cu tunsori ciudate si porecle dubioase care stau la colt de strada si cer bani copiilor de clasa a 5-a care se duc la scoala.

15 Comments:

Blogger I said...

aia cu freze ciudate sunt emooo!(vorba vine).in rest ai dreptate.toata lumea la gramada/coada/represiune nu conteaza unde,ei sunt acolo(sa nu fie ceva academic,acolo nu se baga ca e naspa).btw,stii ca florin chilian a stat o perioada intr-un canal si fura mancare?am vazut ieri pe realitatea..za big chilian,pe care personal ,il admir.aaa,sper ca nu-ti displac "parazitii":-?[-(

10:43 a.m.  
Anonymous Anonim said...

chilian a crescut la orfelinat, hai sa nu judecam ;)

12:52 p.m.  
Blogger runbaby said...

as zice si eu sa nu generalizam cu baietii de cartier si am fost la mars sambata trecuta, asa ca i-am vazut recent de aproape :). dar nu toti vor termina asa. nu toti se vor transforma in alcoolici manelisti (hopefully :). inteleg si aprob ce spui tu in esenta, dar pare-mi-se ca generalizezi oleaca. puya himself (asa tampitel si agramat cum e) a fost in turneu cu ARAS ca sa vorbeasca in scoli impotriva consumului de droguri si acum si-a facut asociatie care activeaza pe harm reduction, so there's still hope :).

4:53 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Woland, generalizezi şi tare-mi vine să cred că nu ştii ce înseamnă băieţi de cartier. Nu orice puşti care nu lucrează/învaţă/etc e băiat de cartier. De parcă nu ai şti eterna poveste: tata în combinat, mama la fabrica de textile, respect pentru şcoală 0...şi lista continuă. E nevoie şi de oameni ca ei, e nevoie.

1:06 p.m.  
Blogger Woland said...

de ce crezi tu ca nevoie de oameni ca ei?

7:47 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Nu cred că ţi-ar plăcea să sapi sanţuri, de fapt sunt aproape sigur de asta. Toţi băieţii de cartier ajung sau la puşcărie sau la sapă după o anumită vârsta. Nu merge să "o arzi mişto" multă vreme. Am trăit într-un cartier sensibil şi ştiu ce zic. E nevoie de oameni de toate felurile, altfel n-ar fi echilibrat pământul şi s-ar răsturna. Aşa e? My 2 cents.

8:42 p.m.  
Blogger Woland said...

din pacate majoritatea ajung la puscarie, nu la sapa. de-aia ma tem ca sunt mai degraba inutili. da, e drept, e nevoie de acel echilibru de care spui tu, dar nu cred ca ei reprezinta un factor de echilibru in sensul ala.

daca am vorbi de oameni fara educatie care ajung la sapa pentru ca nu alternativa, dar presteaza totusi o munca cinstita, as fi de acord ca avem de-a face cu acea echilibrare a balantei. dar vorbim de oameni care umplu penitenciarele, aici nu se echilibreaza nimic. de munca "de jos" e nevoie, de penitenciare pline, nu.

9:18 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Categorie inutilă sau nu, ea există şi, ce e mai rău, încă înfloreşte în frumoasa Românie, copii din generaţia Italia sau fii ai acestora, crescuţi de bunici senili, crescând între copii la fel de abandonaţi, având ca sigură mândrie şapca pe care au primit-o din Italia şi maşina cu care or să vină părinţii lor acasă, e greu să le ceri ceva, orice, e prea târziu. De schimbat n-o să se schimbe nimic multă vreme de acum înainte. Măcar să avem un păstor bun pentru ei.
Să lucreze toţi şi mic şi mare, oricât de proşti ar fi, râmânând cinstiţi e o utopie.

11:15 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Bai Lakeistilor...baietii de cartier cum ne numiti... ce credeti ca asa am vrut noi sa fie.. personal am crescut cu bunicamea..mama se chinuia sa ne tina tata ma parasit cand aveam 5 ani..nimeni nu-si poate alege soarta fratilor..."imi zic baiat de cartier fratilor..pt ca de mic copil am fost aruncat intre bagabonti...mama a trebuit sa plece in strainatate deoarece cu un salariu de femeie in romania nu se tine o familie...asa ca ramanand cu bunica mea ...am inceput sa fac ce mi-a taiat capu'...tigari alcool...nopti nedormite lipsit de la scoala...adica anturajul ma influentat direct si foarte repede am acceptat un astfel de anturaj fara sa stiu ce efecte poate avea la felul meu de a gandi...SI VREAU SA ZIC CA CHIAR M-A AJUTAT...acum am 15 ani..si cartierul la inceput mi-a facut doar rau...dar incet incet am vazut ca acum mi-a ajutat adica vreau sa spun ca m-am imbarbatat cum sa va zic am scoala vietii...si chiar daca azi as ramane pe strada m-as descurca 100% fapt dovedit :))...ceea ce nu pot sa zic despre un papa-lapte care a fost crescut cu educatie, cultura..care-ti vorbeste pe nas din mertzan! bla-bla ...si care dupa ce se muta de la parinti face foamea...asa ca nu-mi spune tu ca esti deasupra noastra si !!!Seby din zalau .. :)

7:01 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Sunteti o gramada de inapti , incompetenti si retardati cu probleme de personalitate care habar n-aveti ce pula mea e cu vietile voastre si apasati butoanele alea de la tastarura fix degeaba sau pt ca va e lene sa va duceti sa faceti ceva util . Ati reusit in sfarsit sa cititi prefata la o carte si v-ati trezit intelectuali si critici , cand de fapt purtati niste caciuli trase bine peste ochi sau ochelari de cal . Spargeti-va calculatoarele sau dati-le cadou altora si incercati sa va faceti o viata ca pana acuma se cam pare ca respirati aerul degeaba .

2:19 a.m.  
Anonymous Anonim said...

si eu traiesc intr-un mediu sarac in care am avut probleme cu pollitia.asa ca daca nu sti nu vorbi!

6:00 p.m.  
Blogger Just me said...

Ideea nu cred ca este doar mediul in care traiesti ci si ce vrei tu ca persoana sa faci in viata si cum esti dispus sa realizezi ceea ce ti-ai propus :)

11:17 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Un baiat de cartier nu este neaparat asa cum zici dar iti respect opinia.Prima chestie baietii de cartier nu asculta manele.Baietii de cartier sunt cum ai zis neintelesi . Categoria care o enumeri sunt mai mult cocalri frustrati.Ei se iau de copii de clasa a 5-a sau mai mici . I-am vazut si sunt foarte multi cei cu fite ca sunt baieti de cartier.Puya face parte din categoria celor care se dau baietii de cartier dar fac petreceri cu amnele uite-te la altii baieti de cartier adevarati cum ar fi nane.

8:22 p.m.  
Anonymous vlad liviu said...

ba mai taci dq din gura .. normal daca ai o stare financiar .. si posibilitati de mic , poti sa vorbesti asa ! si nu trebuie sa asculti frate .. si nu toti "baietii de cartier" sunt talhari , violatori si ce ai mai zis tu ! asa ca abtinete ..

10:35 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Si care este scopul acestui text?

5:11 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home