miercuri, septembrie 12, 2007

Lectura de protest

Am citit pe cateva blog-uri cum ca aseara s-au adunat niste mai multe personaje sa citeasca (!) in fata televiziunii nationale pret de 10 minute - un sfert de ora. Pasamite pentru ca, draga Doamne, s-au scos emisiunile culturale din grila de programe a TVR. Acuma, eu nu inteleg exact scopul acestei manifestari. Bine, dincolo de aversiunea mea instinctuala fata de protestele de orice natura, in frunte cu alea ecologiste (despre care am mai scris aici) si pana la astea asa-zis culturale. Ce e de fapt? Cel mai probabil un pretext pentru ca o mana de oameni sa iasa pe strada cu cate o carte in mana si sa se dea intelectuali, eventual sa-si sufle in talpi reciproc "mama, ce dastept esti, sa mor, am citit-o si io p-asta, varianta cu coperta cartonata", sau poate sa bea o bere pe undeva prin oras. Dintr-un anumit punct de vedere initiativa e laudabila. Din alte cateva puncte de vedere, exista contraargumente.

E laudabila pentru ca, intr-un fel, atrage atentia asupra unei minoritati, a tinerilor care au inca o oarecare apetenta pentru fenomenul cultural, in general, si care nu merita sa ajunga in "marja de eroare" a unor sondaje cu privire la ce mai apreciaza lumea la televizor.

E inutila din cateva motive. In primul rand, exista TVR Cultural, un post dedicat emisiunilor culturale (care, personal, mi se pare de cacat, snob, cu o abordare batranicioasa, inaccesibila si anacronica - elaborez la cerere). In al doilea rand, trebuie sa fim constienti ca, oricat ne-am caca pe noi, TVR-ul raspunde la comenzi politice, iar oamenii politice vor o tribuna de la care sa manance rahat si ii doare la bascheti de cultura contemporana, de tinerii care inca o mai cauta si asa mai departe. In al treilea rand, postul national e croit dupa chipul si asemanarea natiunii, iar natiunea (sau majoritatea cetatenilor patriei-muma) cere paine si circ, Adrian Mutu si Oana Zavoranu, Basescu si Tariceanu s.a.m.d., deci emisiunile culturale ar face un rating derizoriu, deci sunt inutile, deci, adica, sunt degeaba. In al patrulea si ultimul rand, cei care inca se mai bazeaza pe tembeleviziune pentru portia zilnica de cultura, ar trebui sa-si frece un ness si sa-si revina. TV-ul nu mai e de mult un avanpost cultural, ci mai degraba un compendiu de exemple negative - cultura vine pe alte conducte.

Da' vin eu si ma intreb, ca tot veni vorba, adica suntem intelectuali, mai citim o carte, mai bem un ceai, mai scriem un blog, mai mancam cacat de una si de alta, dar la urma urmei, cine dracu' se mai uita la TVR? Noroc ca Sassu rezolva impasu'.

1 Comments:

Anonymous Anonim said...

n-am mai intrat de mult aici, vad ca woland e suparici si taie si spanzura:)

10:13 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home