Gemenele (I)
Si-a rezervat penultima zi a excursiei ca sa viziteze Luvrul. Nu atat Luvrul, cat Mona Lisa. Era joi. Nu si-a dat seama cand a ajuns in fata tabloului. Mersese in spatele unei turme de japonezi si banuise, indreptatit dealtfel, ca toti se duceau sa filmeze si sa fotografieze acel spectacol vizual. Cand i-a vazut oprindu-se, s-a oprit si ea. A incercat sa-si croiasca drum printre un japonez care avea atarnate de el 2 Sony si 3 Panasonic si o japoneza care avea atarnate de ea 1 Hitachi, 3 JVC si 1 Nikon. Camere video, aparate foto, telefoane mobile. Cu parul agatat in cureaua unei camere video made in Japan, cu o unghie rupta in cureaua de la pantalonii unui tip made in Japan, a ajuns in fata si a vazut. O carcasa de plexiglas din spatele careia zambea parsiv Gioconda. N-a apucat sa testeze legenda cum ca ochii Giocondei te privesc oriunde te-ai afla pentru ca cineva s-a grabit sa-i ia locul la contemplat si a impins-o deoparte. A avut la dispozitie fix 3 secunde sa vada o capodopera. Sa vada tot ce se poate vedea intr-o viata de om. A vazut o lucire electrica pe un geam de plastic. Blitz-uri. A vazut o femeie care ranjea sarcastic in dosul aceluiasi geam de plastic. Mona persifleaza sutele de fraieri care se calca in picioare zilnic ca s-o vada, dar ei sunt prea ocupati sa apese pe un milion de declansatoare ca sa vada asta.
Lili s-a intors intr-o sala micuta plina de picturi anonime ale unor pictori anonimi si a inceput sa scotoceasca in geanta ei de turista dupa harta muzeului ca sa stie cum ar putea sa iasa de-acolo. Si chiar atunci, langa ea, incursiunea in absolut, in eternitate, in paradis si in sublim care ii fusese refuzata cu cateva minute in urma in fata picturii lui Leonardo, a incetat sa se mai lase asteptata. Era Ea. O fata cam de varsta ei, imbracata elegant, parfumata discret, cu privirea ratacita pe niste tablouri despre care Lili nu stia nimic. Era frantuzoaica. Abia cand s-a asezat, fascinata, langa ea, Lili a inteles cu mintea ceea ce inima ei simtise din prima clipa. Fata aceea arata exact ca ea. Parul ei avea o alta nuanta de castaniu, iar dintii ii erau putin mai galbeni, probabil pentru ca fuma, dar in rest arata exact la fel. O replica fizica a unei pustoaice nervoase care mersese mii de kilometri cautand perfectiunea si gasise, in locul ei, o gasca de asiatici infierbantati si o capodopera post-modernizata si trasa in plastic. Uitandu-se in ochii acelei fete, Lili si-a dat seama ca s-ar putea sa nu fie singura. Asa ca s-au ridicat, si-au zambit si au inceput impreuna sa calculeze cel mai scurt drum dintr-o sala anonima a Luvrului intr-un bistro la fel de anonim din Cartierul Latin. A simtit ca s-a nascut din nou si ii vajaia prin cap o fraza pe care o citise demult intr-o carte – cine intr-o zi de joi e nascut va avea drum lung de facut.
3 Comments:
=D>
Cam greu să fotografiezi Monalisa stimabile. E interzis să fotografiezi orice tablou din acea aripă, se face multă gălăgie când se scapă vreun sălbatic. Oricum o înţeleg perfect. Şi presimt că nu s-a terminat.
o fi o regula recenta. eu am fost la Luvru in 2001 si am facut poze. oricum, nu ala era esentialul.
Trimiteți un comentariu
<< Home