duminică, iunie 18, 2006

Bataia e rupta din rai?



Stateam si ma gandeam - de ce isi bat unii parinti copiii? Si nu ma refer la ocazionala palma peste gura daca spun vreo prostie sau, stiu eu, palma peste fund pentru cei sub o anumita varsta. Nu. Am auzit despre parinti care isi altoiau copiii cu furtunul de la masina de spalat, cu o teava, cu coada de matura sau lopata, cineva imi spunea ca si-a luat-o cu electrodul de sudura. Nu pot sa ma abtin sa nu rad de fiecare data cand o aud p-asta. Cureaua, papucul sunt deja prea softcore pentru dezaxatii care se autointituleaza parintii. Bocancii si scandurile fac parte din noul arsenal pentru corijarea greselilor copiilor. Totusi, si aici cred ca e un domeniu interesant pentru psihologi, care sa fie explicatia?

Unii parinti pleaca de la teoria Eu te-am facut, eu te omor. Ceea ce, implicit, le dat un soi de jus vitae necisque asupra odraslelor. Altii simt in rebeliunea specific adolescentina a progeniturilor o amenintarea la adresa autoritatii lor parintesti. Asa ca gasesc moduri din ce in ce mai interesante de a-si impune ideile. Presupun ca sunt si unii care iau la modul foarte personal cea mai mica neascultare a copiilor si li se pare o ofensa grava faptul ca baiatul sau fata lor nu le-au ascultat ordinele. Iar cum respectul de sine se cere reparat, well...ati inteles despre ce e vorba.

Pe mine nu m-au batut ai mei niciodata. Iar eu n-am de gand sa-mi lovesc copiii vreodata. Sigur, suna a cliseu, dar ajungi mult mai departe cu o vorba buna, cu explicatii si sfaturi date cu rabdare, cu exemple si argumente, decat cu ciomagul. Educatia facuta prin volenta nu poate avea decat doua efecte: fie substratul educativ se pierde undeva intre icnetele de durere ale pustiului si injuraturile birjaresti ale parintelui, fie asa-zisa educatie va duce la un comportament de pitbull al copilului - asculta orbeste de parinte si sare la gatul tututor celorlalti. Oricum ar fi, abordarea problemei cu pumnii inclestati e o tactica paguboasa.

3 Comments:

Blogger boyarul said...

"Am auzit despre parinti care isi altoiau copiii cu furtunul de la masina de spalat, cu o teava, cu coada de matura sau lopata"

Depinde de fiecare ce are prin casa/gospodarie.

Revenind la lucruri ceva mai serioase.
Bataile repetate demonstreaza cel putin 2 lucruri:
1. Esecul adultului de a fi un bun parinte
fie
2. S-au epuizat sfaturile si rabdarea parentala.

Nici eu nu sunt de acord sa iti bati copii, desi am incasat-o de cateva ori in copilarie pentru niste boacăne făcute.

7:47 p.m.  
Blogger Radul said...

Te mentine in forma. Si asta nu e valabil doar la batutul copiilor, si la cel al nevestelor, stii tu 'bate-ti nevasta cu nadejde ca stie ea de ce'

4:23 a.m.  
Anonymous Anonim said...

In mod convins voi proceda la fel ca tine, pentru ca optica mea e similara, crescand intr-o familie in care violenta a fost inexistenta.

Eu chiar am inteles de vorba buna si am crescut suficient de mult si de bine incat sa ma consider independent si neteribilist (deci cu un oarecare caracter, pe care neintelegerile cu parintii ti-l fac ferfenita la varste pre- si adolescentine).

Cat despre bataie in general, e un semn de inferioritate, frica, ura sau pur si simplu e ceva patologic.

2:22 a.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home