miercuri, septembrie 03, 2008

Gheorghe vs. Badea

In Esquire din septembrie e un articol cu si despre Andrei Gheorghe. Andrei Gheorghe. Frumosul invins. L-am iubit ani de zile pe omul asta. Eram mic cand a inceput Midnight Killer si nu intelegeam mare lucru, dar, mai tarziu, la 13-14, la Academia Pro FM, mai tarziu a fost altceva. Inca mai cred ca Gheorghe este prima si probabil singura vedeta autentica din Romania. Nu in sensul ca isi arata chilotii in reviste, nici nu-mi aduc aminte sa fi fost vreodata un personaj foarte vizibil si hrana pentru presa de scandal (cu exceptia ultimilor ani cand l-au luat la pula toti carnatii treziti peste noapte jurnalisti cum ca a fumat iarba si cum ca s-a scuipat cu militia romana). In sensul ca a impartit o generatie. Fie erai de acord cu el, fie ii lipeai condescendent eticheta de dobitoc si il detestai. Cel putin in anturajul meu din vremea aia, Gheorghe nu era indiferent nimanui.

Gheorghe a reprezentat o anumita categorie de oameni. Clasa sociala, probabil e mult spus. In Romania lui Gheorghe, existau oameni care credeau ca lucrurile pot fi altfel. In frenezia schimbarii care cuprinsese Romania la jumatatea anilor '90, existau voci care credeau cu tarie in posibilitatea unei vieti mai bune. A unei tari mai curate, mai civilizate, a unor oameni mai educati, cu mai mult bun-simt. Mai informati, mai constienti, mai putin creduli si, mai ales, mai critici si mai intoleranti fata de bullshit-urile care li se serveau non-stop in media, la serviciu, pe strada, in discutiile cu administratorul de bloc si asa mai departe. Au fost oameni care gaseau in Gheorghe un semn ca nu sunt nebuni, ca se poate sa ii dai un sut in cur mitocanului de langa tine, ca e normal sa sanctionezi prostia si nesimtirea care te agreseaza. Ca sunt puternici, ca au dreptate, ca al lor este adevarul. Ca pot indoi prezentul. Romania lui Gheorghe era Romania care putea fi mai buna.

Apoi totul s-a schimbat si Romania n-a mai fost a lui Gheorghe. A fost a lui Badea. O Romanie cu care nu se mai poate face nimic, o Romanie apasatoare, angoasanta, in care romanii isi accepta cu fatalism conditia de natie de mana a 7-a si se multumesc cu aceasta mocirla calduta. O Romanie care lucreaza impotriva romanilor. O Romanie lipsita de vocile celor care, cu 7-8-10 ani inainte erau pregatiti sa moara cu "ei" de gat, insa acoperita de ragetele stridente ale manelistilor, ale taranilor, ale mincinosilor si ale hotilor. Romania a incetat sa mai fie a romanilor care visau la o societate mai buna in timp ce ascultau Air si Tricky miercurea noaptea la 12 pe Pro FM sau in fiecare zi de la 13 la 14. Si tot ea, Romania, a devenit a romanilor care pun filmulete pe Youtube cu ei langa un Audi A Seis cumparat din Spania cu banii luati pe cules capsune in ritm de Salam. Badea n-a fost capabil sa incite la mai mult decat o acceptare placida a unei situatii inacceptabile. Gheorghe si-a bagat pula, Badea a chibitat pe margine si a aratat cu degetul.

Nu sunt atat de diferiti cei doi, la urma urmei. Ma rog, Badea e un cretin cu un umor grobian, cu un discurs haotic si prea sarac in argumente si coerenta pentru gustul meu, in timp ce Gheorghe e pur si simplu "altfel". Dar m-as gandi mai degraba cu care dintre urmatoarele afirmatii ma identific mai mult: "Traiesti in Romania si asta iti ocupa tot timpul" sau "Fii liber, spui ce vrei, nu te temi de nimeni, esti agresiv, puternic, iti urmezi discursul, esti atent la ce zici ca te caftesti cu celalalt pentru putere. Atentie la argument. Asculta-l pe celalalt. Si curaj in tine. Curaj in tine!"? Nici nu mai e nevoie de un raspuns la asta. E suficient ca in Romania lui Gheorghe oamenii se duceau la vot, oamenii faceau copii, munceau, erau fericiti si isi doreau un viitor mai bun aici. In Romania lui Badea, nimeni nu stie cum sa plece mai repede, nimanui nu-i mai pasa ce se intampla aici si, in general, nimeni nu se mai opreste sa se gandeasca la viata lui, la viata celui de langa el. Nimeni nu mai e atent la argument. In Romania lui Badea, daca cineva te enerveaza, te caci pe el, pe ma-sa si pe toata societatea. In Romania lui Gheorghe, ii inchideai telefonul in nas si deschideai o carte buna.

Si, apropo, daca aveti de gand sa-i scoateti ochii lui Gheorghe ca a fumat iarba si ca a scuipat un politist, mai bine ii sugeti pula. Iarba nu e drog si politia romana nu e lege.

P.S.

Discutia asta nu e despre Badea si nici macar despre Gheorghe. Nici despre cat de isteric e unul, nici despre cat de arogant e celalalt.

Discutia asta e despre un trecut in care Romania era mai optimista, mai sincera si mai puternica, si un prezent in care Romania e o curva trista, mincinoasa, ipocrita si vlaguita.

Badea si Gheorghe sunt doar niste nume, Romaniile lor sunt doar niste repere temporale. Daca chiar vreti sa despicati firul in patru, n-o faceti pe tema arogantei lui Gheorghe sau antipatiei mele pentru Badea care mi-a facut "nu-stiu-ce" in direct. Despicati-l pe tema asta.

34 Comments:

Blogger io-n Dushu Tau! said...

io inca refuz sa traiesc in romania lu' badea. nici nu am plecat, nici nu inghit rahat de la nimeni...asa ca hopa sus Ghe. oameni suntem, toti pecim cu ceva

6:05 p.m.  
Blogger Woland said...

the proud, the few.

6:13 p.m.  
Blogger Silviu V said...

Sunt fan Badea si eram si pe vremuri fan Gheorge. cei doi nu se exclud reciproc, si in multe lucruri se aseamana. Amandoi au divizat lumea in tabere (pro si contra) prin libertatea lor de exprimare in media. Oricum ai lua-o, e de apreciat la ei ca au reusit sa atraga atentia. Stiu ca citeam prin Calinescu pe undeva, ca oamenii controversati au posibilitatea de a ajunge mari.

Ma deranjeaza la Badea pesimismul cras, lipsa totala de incredere in umanitate. Ma deranja la Gheorghe aroganta exagerata. Ar fi bun un al treilea, cu libertatea de exprimare a celor doi, insa dispus sa educe. Cineva cu incredere in oameni.

In media de acum, daca esti optimist, fie dai in patetism gen Andreea Marin, fie in idiotenie gen Dan Negru.

6:38 p.m.  
Blogger Woland said...

Mie mi se pare ca se exclud, fie si numai pentru faptul ca au un target fundamental diferit. Nu mi se pare ca poti sa te identifici si cu unul, si cu altul. Gheorghe are staif, e barbat, Badea e un putsoi isteric.

Si totusi, Gheorghe a fost multa vreme un optimist.

8:10 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Azi-dimineata, in drum spre birou, mi-am adus aminte cum, cand eram mica (= prin liceu), daca ma intrebai ce vreau sa ma fac cand o sa fiu mare (vesnica si stupida intrebare), ti-as fi raspuns "Andrei Gheorghe".
Si apoi am vazut Esquire-ul la taraba (dupa parerea mea, cea mai buna revista "glossy" de pe piata), cu Gheorghe pe coperta, si m-am bucurat de coincidenta. Gheorghe a ramas acelasi, doar eu m-am facut mare si am ajuns sa traiesc in tara lui Badea.

8:31 p.m.  
Anonymous Anonim said...

si totusi gheorghe a incalcat legea. intelectual fiind, incerci sa schimbi ce nu-ti convine, nu sa incalci si sa defaimezi. daca nu suporti rigorile legii si dizgratia celor ce inca mai gandesc.

8:46 p.m.  
Blogger Woland said...

probabil nu e nici locul, nici momentul potrivit, sa facem toata discutia despre bine, rau, interes individual, interes general, scopul legii si asa mai departe. sa aplici legea orbeste fara un minim efort de a o transpune la cazul concret si fara sa ai in vedere scopul pentru care a fost edictata e o imbecilitate la fel de mare ca aia de a incalca in mod arbitrar orice lege dintr-o aversiune fata de autoritate.

vorba lui Gheorghe, cu ce este mai indecenta pula decat furtul?

8:55 p.m.  
Anonymous Anonim said...

iarba e drog...numai ca la fel e si alcoolul, iar tigarile sunt un drog si mai tare;
problema nu este deci dc e drog(multe sunt droguri si le folos), ideea e ce fel de drog, pe ce scara...dc sunt argumente evidente sa-l trecem la cele acceptate sau nu

ca ziceai de obiectivitate/integritate/argumente...nu ca n-ai fi tu; io sunt fanu tau :)
din nou, ideea e sa incercam pana la capat, si dc nu suntem, sa revenim si sa fim pana la capat..

asa... Badea, intr-adevar are partile extremiste si cand nu cunoaste ceva e total pe dinafara, INSA:) despre cele pe care le cunoaste vb foarte argumentat la virgula.
umorul ...e umor, acuma dc nu faci umor de tvr 1, automat trebuie sa fii grobian...dc e sum spui tu :) cand face exlusiv poanta, deci asta sa fie scopul in primu rand..e f bun omu; si io sunt cu partea asta cu comedia, am vazut f multi si f mult din fiecare

na, ai putea sa spui cu ghilimelele de rigoare ca face umor grobian de calitate; dc nu tii cont ca se contrazice expresia, pt ca repet umor inafara sa fie pt TVR 1, nu poate sa nu fie..."omul" in general nu e perfect, nu e "pur"...si n-are rost sa ne mintim...ca asta ar fi grobian dupa mine

parerea mea...tu o ai pe a ta:)

iar la gheorghe(si io ascultam 13-14)...si el avea buba lui...era argumentat si cirect cand facea monolog, in dialog nu:); si stiam asta si o acceptam, asa ca am ezitat de multe ori sa sun...ca sa cumva sa nu pot sa nu-l mai suport dupa aia si pierd adevaraciunea de emisiune pe tema asta; si tot am dat..si a fost cum am crezut...da nu m-a luat...eram pregatit, ma asteptam:) am zambit si mi-a trecut

10:01 p.m.  
Blogger Anca Sandu said...

Sunt fan Gheorghe, sunt fan Badea.
Cand unul se plafoneaza, vine celalalt, si tot asa. Nu se exclud reciproc, din simplul fapt ca vorbesc despre acelasi lucru - Romania. Nu conteaza ca fiecare o descrie diferit (ceea ce e si normal, daca stau sa ma gandesc bine).
Si, orice mi-ai spune, Gheorghe e mult prea arogant. Mult, mult prea mult. E destept, are priza, stie, dar exista niste limite. Si, dupa cum spunea cineva mai inainte, in dialog isi pierde toata savoarea. Decat sa ascult un monolog, mai bine particip la un dialog.
Aaaa, ca Badea are si el niste oarecare traume psihice (vezi fabrica de chibrituri), fixisme si paranoia spre patologic, e altceva.

A propos de ce spuneai tu, in privinta lui Gheorghe, termini de vaitat si deschizi cartea scrisa de el, cat despre Badea - e suficient sa dechizi o carte. Asta e diferenta.

10:30 p.m.  
Anonymous Anonim said...

anca, nu vreau sa te superi pe mine ca te intreb:), dar am o curiozitate: ce varsta ai? te superi?...sau imi zici?

dc vrei poti sa-mi zici pe mail:
luc_rockit@yahoo.com

11:32 p.m.  
Anonymous Anonim said...

si eu i-am urmarit pe amandoi dar totusi traim in romanica noastra a fiecaruia. Fiecare vede rahaturile sau lucrurile bune din jurul lui , asta daca vrea, daca nu vrea traieste in romanica cate unui personaj fie Gheorghe fie Badea fie Basescu s.a.

7:43 a.m.  
Blogger Woland said...

expresiile "Romania lui Gheorghe" si "Romania lui Badea" nu urmareau sa indice altceva decat o incadrare temporala a discutiei. care era pulsul oamenilor in perioada cand Gheorghe dadea tonul la cantec si care le e pulsul acum, cand Badea e maitre d'.

da, e Romania fiecaruia dintre noi si fiecare isi construieste un mic univers asa cum poate el mai bine. nu-s eu ala care sa sustina altceva. am un job misto, un salariu fabulos, traiesc viata pe care mi-am dorit-o si am extrem de putine contacte cu Romania admiratorilor lui Badea.

umorul elegant, as opposed to umorul grobian, nu e musai umorul care se difuzeaza pe tvr cultural. nu ma uit la tvr cultural, Patapievici nu e reperul meu de om cu haz. dar nici Garcea nu mi se pare amuzant, iar umorul lui Badea e la intersectia dintre Vacanta Mare si reclamele le bere la PET.

dar discutia asta nu e despre Badea si nici macar despre Gheorghe. nici despre cat de isteric e unul, nici despre cat de arogant e celalalt.

discutia asta e despre un trecut in care Romania era mai optimista, mai sincera si mai puternica, si un prezent in care Romania e o curva trista, mincinoasa, ipocrita si vlaguita.

Badea si Gheorghe sunt doar niste nume, Romaniile lor sunt doar niste repere temporale, daca chiar vreti sa despicati firul in patru, n-o faceti pe tema arogantei lui Gheorghe sau antipatiei mele pentru Badea care mi-a facut "nu-stiu-ce" in direct. despicati-l pe tema asta.

9:12 a.m.  
Anonymous Anonim said...

am crezut ca n-o sa cunosc pe nimeni care are aceeasi parere ca si mine despre Badea. nu imi e deloc simpatic.

10:47 a.m.  
Anonymous Anonim said...

ce ar fi sa traiti voi toti in lumea reala, a noastra, nu in a lui Badea sau a lui Gheorghe..eu zic sa faci si o descriere a lumii lui Alice..nu de alta, da'sa avem si noi peisajul complet

10:57 a.m.  
Blogger Woland said...

n-am apucat inca sa o cunosc personal pe Alice, where "inca" is the operative word. in schimb, as putea sa fac o descriere a lumii mele daca te intereseaza in mod deosebit.

nu exista o lume reala. fiecare dintre noi isi construieste un habitat in care "lumea reala", adica tot ce se intampla in exterior acestui univers, are o influenta mai mare sau mai mica. asta nu inseamna ca sunt rupti de realitate, ci ca sunt independenti de niste evenimente pe care, oricum, nu prea le pot controla.

ca ipoteza de lucru, am putea sa-l avem pe anonimul din retail care a castigat aproape 2 milioane de euro din salariu anul trecut. crezi ca pe el il intereseaza sau il afecteaza scandalurile politice, trocul PDL-PRM pentru scaunul lui Vadim sau candidatura aparent anulata a lui Catalin Avramescu?

aici ii dau dreptate lui Badea. e normal sa cauti sa te izolezi de un mediu defect. prin munca, prin cultura, prin educatie, prin stil, printr-un job care le justifica, le permite si le valorifica pe toate.

treaba asta cu "lumea reala" e o aberatie, realitatea e diferita pentru fiecare dintre noi si nu e normal sa ai pretentia ca oamenii sa-si smulga cablurile de electricitate din pereti ca sa experimenteze realitatea unui catun din judetul Vaslui.

11:06 a.m.  
Anonymous Anonim said...

http://www.ralucahritcu.ro/2008/09/03/viata-la-tara/

o anume realitate, de citit in link

ps: si pana la urma realitatea tot exista, ce se petrece in "lumea" fiecaruai deriveaza din realitatea generala exista...care inseamna "Principii" si manifestate "Atitudini dintre oameni"

cum este in Ardeal(de unde eu nu sunt)...acolo exista alte "Principii" in societate

8:24 p.m.  
Anonymous Anonim said...

imi pare rau sa te contrazic (cel putin pana intr-un anumit punct), dar intre badea si gheorghe nu prea sunt diferente, ambii sunt reprezentantii noului val al micilor intelectuali autohtoni, care incearca sa compenseze lipsa de cultura cu obraznicia, impertinenta plus comportamentul coleric si haotic.
ambii reusesc (se pare) sa impresioneze oameni usor frustrati de imposibilitatea de a se exprima social...
well, la asa societate, asa exponentii... vezi politicienii (toti o apa si un pamant)... jalnic amalgam.

12:49 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Ai dreptate lola.
La anu' te votam pe tine, m'kay?

12:56 a.m.  
Anonymous Anonim said...

lola are frustari :)

4:03 a.m.  
Anonymous Anonim said...

salut Wolland :)...ca intotdeauna, imi face placere sa te citesc

6:47 a.m.  
Blogger ana simon said...

L'am placut pe Gheorghe si il plac si acum chiar daca nu prea apare in vizor.
Vroiam un Gheorghe pentru tara mea, dar cred ca s'ar sufoca in ea.

8:44 a.m.  
Blogger Woland said...

lola, ne lasi?

9:32 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Chiar sunt simpatizant al celor doi, Badea si cheorghe, si cred ca daca m-as uita la TV la emisiuni de ei mi-as benocla ochii.

Si chiar ma uit la "In gura presei".

@lola

Pffff!

3:54 p.m.  
Anonymous Anonim said...

intre gheorghe si badea il aleg pe gheorghe, el macar nu a rezistat prea mult ca sclav pe plantatia lui voiculescu. si in plus, avea reactii mai bune decat filmulete cu sine la sala, tragand de fiare

7:23 p.m.  
Blogger Charlie said...

Badea este cum este. El ofera pur si simplu ceva care prinde foarte bine la public si care este "mancat pe paine" de noi toti (desi personal nu pot sa ma uit la emisiunea sa, e clar ca ma influenteaza in momentul in care vreau sa postez aici, nu?). Reflecta el imaginea si interesele romanului de mass market in momentul de fata? Da. Din punctul asta de vedere, isi face treaba bine ? Da. Nu cred in capacitatea curativa sau educationala a televiziunii, deci nu cred ca rolul sau este sa educe (cum de altfel nici a lui Gheorghe nu era), ci doar sa creasca veniturile televiziunii pentru care lucreaza. I agree with Woland's view si cred ca este trist ca in momentul de fata pe orice canal TV primeaza contentul jenant, penibil, lipsit de substanta si fara valoare adaugata. Dar la urma urmei e capitalism si ni se da ceea ce cerem ... Oricum cred ca outlook - ul e pozitiv si vom cere si altceva - traim cu Badea, dar we have Gheorghe's prospects. Singura problema ar fi ca drumul e putin mai lung decat credeam si poate putin mai sinuos ...

9:59 p.m.  
Blogger puttycat said...

Si eu l-am iubit pe Andrei Gheorghe la 13-14, l-am iubit si la Academie, l-am iubit si cand a fumat jointu ala... dar i-am dat papucii cand s-a mutat la tv. Era cel mai bun in radio, trebuia sa se tina de asta. Acum nici macar nu mai stiu ce face si unde. Ultima oara cand l-am vazut, era parca la Realitatea. Mai e acolo?

Cat despre Mircea Badea, tacerea e cel mai mare compliment pe care i-l pot adresa.

10:20 p.m.  
Anonymous Anonim said...

gheorghe nu mi-a placut niciodata dar oricum e clar ca e din alta liga decat badea, care e intr-adevar imbecil [desi era amuzant cand era la tele7 cu teo, sau poate eram eu prea mic:P]

3:17 a.m.  
Blogger monsoux said...

te anunț că te citează în Esquire din octombrie, pagina 6, la Voci și vociferări.

3:02 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Sunt uimit de graba pe care o au unii de a arunca cu noroi în România. România nu e o curvă mai mult decât țiganii sunt hoți, manelițtii proști sau microbiștii scandalagii. Toată treaba asta îmi miroase a „românismul” lui Cristian Gava...

4:48 p.m.  
Blogger Woland said...

@monsoux
da, am vazut si eu, mersi.

@tupamaramos
Cristian Gava nu e virginul ala care vorbeste si se poarta ca un mos de 60 de ani? si p-ala il pomenesti tu aici?

7:03 p.m.  
Blogger GIURGIU said...

Misto ideea, ok postarea, slabe comentarii!
Vai..ce dragut, cu totii sunteti faniii lui Gheorghe si lui Badea, bravo!
SI totusi, in final asa, ca baiatu' asta cu postarea zice sa nu ne poticnim de 2 agitati platiti sa se scalambaie pe sticla! Atitudinile voastre s-au schimbat??? esti un alt fel de om de cand te uiti la Badea, sau de cand nu te mai uiti la Gheorghe?? apreciezi aerul curat?nu mai "tragi flegme", nu-ti mai bagi pula...incerci sa fie bine si celor din jur???

sunteti tristi.. pana la urma de schimbat nu schibati nimic, din fata televizorului sau din fata tastaturii!

"fii schibarea pe care o vrei in jurul tau" si inceteaza sa mai crezi ca televizorul te invata ceva pozitiv!

12:46 a.m.  
Anonymous Anonim said...

gata, ti-am facut si reclama :)), pune macar un tag :)

5:25 a.m.  
Anonymous Anonim said...

nu-ti ceream sa ma adaugi la blogroll, ziceam de tag, da mersi :)

8:19 a.m.  
Anonymous madalina said...

Cred ca te iubesc sau ceva pe-acolo.Pe langa faptul ca nu citesc bloguri de obicei,dar de cand l-am descoperit pe asta de cateva zile,il citesc cat de des pot,intre doua referate,mersi pentru articol...in sfarsit cineva care a auzit de Academia PROFM si Midnight Killer si care l-a urmarit pe omu' ala la radio ani intregi,ca si mine.El cu Maesterul si Margareta lui,rusa si muzica lui.Mi-a marcat o parte din copilarie si ceva mai mult din adolescenta si ii multumesc si acum pentru asta.

9:06 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home