luni, octombrie 27, 2008

Acei oameni minunati si procentele lor zburatoare

Cred ca sunt deja vreo 3 saptamani de cand toata tara arde pe tema maririi cu 50% a salariilor profesorilor. Sigur ca oamenii au salarii mici, sigur ca lucreaza in conditii dificile, sigur ca au terminat o facultate, dar nu-si permit o haina buna, sigur ca un profesor rupt in cur n-are prestanta in fata elevilor, sigur ca e greu, e recesiune, dar e foame mare si vin alegerile si vorbim de un numar de voturi de ordinul sutelor de mii.

Dar in toata aceasta isterie a maririi bruste a salariilor unui numar foarte mare de oameni, dincolo de cuvinte grele gen "recesiune", "sustenabilitate", "campanie electorala", "sindicate", "pomana" si altele asemenea, raman cateva probleme pe care toata lumea le ignora, le evita sau, pur si simplu, nu le cunoaste.

De exemplu, nimeni nu spune ca nicio universitate din Romania nu se afla in topul celor mai bune 500 de universitati din lume. Nu vorbim de top 10, nici de top 50, ci tocmai de top 500 (cinci sute) si totusi nici macar o singura universitate romaneasca bine echipata cu acesti profesori romani de elita, dar prost platiti pentru aptitudinile lor fantastice, nu a reusit sa intre in clasament. Nimeni nu spune, pe aceeasi linie, ca in universitatile romanesti cercetarea, de exemplu, este la pamant. Internationalitatea, de exemplu, nu exista, iar singurii studenti straini care vin pe-aici sunt traficanti de arme sau de droguri din Ucraina, Bulgaria sau Republica Moldova. Manualele dupa care se invata in facultati tehnice, de exemplu, sunt aceleasi dupa care au invatat si parintii studentilor de astazi. Metodele moderne de predare, de exemplu, sunt fix zero, laboratoarele au materiale didactice vechi de zeci de ani, profesorii sunt complet inapti cand vine vorba sa utilizeze un videoproiector, un laptop sau orice alt instrument similar din contemporaneitate. De ce nu abordeaza nimeni chestiunile astea? De ce nu spune nimeni ca invatamantul romanesc este un sistem cu care aproape niciun student din aproape nicio tara nu ar vrea vreodata sa aiba vreo tangenta in timp ce milioane de tineri din toata lumea aspira sa studieze in SUA, in Anglia, in Germania sau in Franta?

Si ca tot vorbim de calitatea resursei umane din invatamant. De ce nu spune nimeni cam cati profesori din sistem au facut vreodata in viata lor vreun stagiu de perfectionare sau schimb de experienta in strainatate? Cam cati au fost invitati sa predea in licee sau universitati din strainatate? Cam cati au scris vreo lucrare sau au derulat vreun proiect de cercetare care sa le fi adus vreun premiu recunoscut la nivel international? Poate raspunsul n-o fi chiar "absolut niciunul", dar ma gandesc ca numarul e totusi extrem de mic.

Sunt multi care se bat cu pumnii in piept apropo de rezultatele elevilor si studentilor romani pe la concursuri internationale. De ce nu spune nimeni cati dintre acei tineri fac meditatii la materiile la care performeaza? De ce nu ii intreaba nimeni cam cat efort individual au investit in performantele lor si cam in ce masura simt ei ca datoreaza o parte din succesul lor profesorilor, scolii, sistemului sau Romaniei? Pentru ca nimeni nu vrea sa auda raspunsul, pentru ca nimanui nu-i place sa si-o ia la muie in cuvinte condescendente aruncate in scarba de un pusti care de-abia asteapta sa se urce in primul avion de Harvard.

Vorbim de meditatii. De ce nu se mira nimeni cum e posibil ca in toata tara sa nu fie nici macar cateva sute de profesori care sa plateasca impozite pe veniturile realizate din meditatii? Am terminat liceul la Mihai Viteazul in Bucuresti. Numaram pe degete profesorii care nu dadeau meditatii, indiferent de materia pe care o predau. Mai ales la nivel de liceu, cam orice materie poate sa fie necesara la o facultate sau alta. Plateam in clasa a 12-a 60 RON pe sedinta de meditatii la o anumita materie, in grupe de 2-3 elevi. Acum, acelasi cadru didactic, ia 70-80 RON pe sedinta, in grupe de 5 elevi. Nici nu vreau sa mai aduc vorba de situatia in care profesorul nu vine sa tina orele la scoala ca sa mai faca o sedinta de meditatii acasa si sa mai bage un ban in buzunar. Dar chiar facand abstractie de acest scenariu, sunt profesori care fac o industrie din chestia asta. 3 sedinte pe zi. 1200 RON pe zi. 24.000 RON pe luna. Si nu sunt deloc putini profesori care fac asta.

E rusinos sa ajungi sa bati la usa guvernului cerand salarii mai mari, cand tu cu nesimtire castigi o gramada de bani si nu platesti absolut nimic la buget. E degradant sa pretinzi solutii de la guvern, compasiune de la parinti, sprijin de la societatea civila, cand pe tine de doare-n pula de toti astia si faci evaziune fiscala la greu, sfidand pe toata lumea. Si e culmea magariei sa ajungi in situatia asta pentru ca iti ameninti elevii cu corigenta daca nu vin la meditatii, pentru ca iti bati joc de orele pe care le tii la scoala ca sa-ti determini elevii sa apeleze la ajutor particular ca sa ia BAC-ul sau sa intre la facultate. Dupa cum e de cacat sa faci liste cu ce-ti doresti de ziua ta pe care sa le prezinti elevilor la orele de dirigentie, e de cacat sa-ti obligi elevii sa cumpere cartile proaste pasamite scrise de tine, pe care de fapt le copiezi cu nesimtire de la altii.

Si tot de cacat e sa faci toate aceste lucruri de cacat si sa te prefaci ca ele nu exista atunci cand emiti pretentii de la toti cei de care iti bati joc atunci cand nu e an electoral si atunci cand nu simti mirosul sangelui unui guvern ranit, plin de prosti, ciolanari si oameni fara cuvant si fara onoare.

29 Comments:

Anonymous Anonim said...

Ai pus bine problema. Totuşi, profesorii universitari câştigă destul de bine, nu ştiu de ce creşteri ar mai avea nevoie. Nu ale salariilor, în orice caz. Cu toate astea, sunt nişte epave, ca şi cei din învăţământul liceal.

5:28 p.m.  
Anonymous Anonim said...

stii pe cine o sa doara cel mai tare daca se iau aceste masuri de majorare ? pe elevi ... mai exact oamenii constienti ,care au terminat dupa revolutie scoala , care stiu cum sta treaba . personal eu nu as da marirea asta decat la 3 profesori ... si stiu foarte multi . insa probabil acei 3 ar avea destula incapatanare si orgoliu incat sa nu o accepte, dar asta e altceva caci ei sunt mai presus de profesori si de oameni , caractere ....

sa mai zic ceva . stiu un prof care si a luat toyota avensis . are vreo 30 de ani (recunosc ca e caz fericit) ... as fi zis in primii 2 ani in care mi a predat ca e pielea pulii venea iarna incaltat cu niste pantofi de vara(cu gaurele) ... cum si a luat avensis ? simplu , preda o materie importanta , o preda repede 90% din clasa nu pricepe nimic si cand ne mai si arde la note , avem 2 alegeri ...

si mai sunt si altii ... si ma doare ipocrizia ... de exemplu un alt profesor ne zicea noua ca suntem niste pramatii intretinute de parinti cu fitze in cap si ca nu o sa i platim pensie ... la fel cum nu se plateste nici tva din meditatii ...

economia inca nu s a futut ... cu precautie se poate salva , daca se strange cureaua . dar eu chiar nu inteleg cum oamenii astia cred ca daca lor li se maresc salariile , nu vor cere si ceilalti ... si ceilalti ... si vom avea inflatie si vor fi norocosi , daca in mod real banii de ii vor avea vor valora cat jumatate din leii de ii au azi .

5:30 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Eu nu am facut meditatie in viata mea...

7:11 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Imi spunea foarte nervos un profesor saptamana trecuta de ce nu se voteaza niciodata legea cand e vorba de marirea salariilor profesorilor si de ce in schimb se voteaza de fiecare data cand e vorba de marirea salariilor parlamentarilor. Ce fac parlamentarii mai bun decat profesorii? Intrebarea mea e ce fac profesorii mai bun decat parlamentarii?
Mai bine ar da bani pentru modernizarea laboratoarelor si bibliotecilor ca sa aiba studentii dupa ce invata si sa iasa o noua generatie de profesori.
Mai bine ar plati cursuri de specializare pentru studenti si s-ar concentra asupra acestui lucru si asupra programei scolare.
Intr-adevar exista si profesori care isi dau seama ca nu merita salarii mai mari. Uite, o profesoara mi-a recunoscut mie si intregii tari(eu trebuie sa preiau mesajele voastre), ca oricat de mult ar mari salariile, profesorii tot nu isi vor da silinta sa predea ca lumea la ore, fie ca stiu sau nu, si ca tot vor chema elevii/studentii la meditatii sau vor astepta cadouri. De ce a zis aceasta insa asta? Pentru ca asa i-am "dresat", ei au cerut noi le-am dat, au cerut mai mult de la studenti, ei au acceptat de frica sa nu pice anu sau bacu'. Acest sistem mizer in care traim nu se va schimba pentru ca majoritatea care poate schimba ceva este corupta si are puterea. Si cine a intrat in jocul asta nu iese asa usor sau deloc...it's like a mafia game, u don't enter and exit when u decide to do it, u r the puppet and u do like they play u, brainwashed u don't realize it! and maybe one thinks him/herself unspoiled, it's because one doesn't know when he/she was brainwashed...more or less.

:) Keep the good work!

7:48 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Raspuns pentru mirey:
Daca faci meditatii inseamna ca vrei sa inveti mai multe, ca vrei sa te perfectionezi. Daca nu faci meditatii inseamna ori ca nu vrei sa te perfectionezi pentru ca nu ai nevoie sau nu iti pasa ori ca ai tu posibilitatea si timpul necesar pentru a cauta informatiile pe care vrei sa le stii prin multe carti pe care le ai la dispozitie acasa, la o biblioteca sau pe internet (daca ai conexiune).
Tot catre mirey: Ia in vedere ca sunt multi care citesc acest blog si nu te cunosc si sunt indiferenti daca tu ai facut sau nu meditatii, iar ca acest comentariu al tau ar trebui sa aiba o legatura mai puternica cu subictul abordat.

8:01 p.m.  
Anonymous Anonim said...

mda...s-a reusit iscarea unei dispute in toata regula pe tema asta.mie una mi-a ramas in cap ideea unui articol aparut in Gnadul saptamna trecuta am impresia.spunea acolo un nenea ca profesorii au avut proasta inspiratie de a cere o marire de salariu.ceea ce ar fi trebuit ei sa faca, era sa ceara un SPOR.da, un spor.asa cum au cerut o gramada de categorii, de la magistrati la gunoieri.asa am aflat ca exista un spor pentru utilizarea calculatorului(va dati seama ce risc presupune chestia asta?), spor de rusine sau ceva de genu in cazul gunoierilor si exemplele pot continua.ati auzit pe cineva sa fac scandal pe teme acestor sporuri?

12:15 a.m.  
Anonymous Anonim said...

hai ca sa nu fiu bland:)

- un articol lipsit de obiectivitate si de fair play si plin de resentimente:) deci nevaloros, dc nu era scris de tine, dupa ce vdeam panta pe care a luat-o si in ce sens merge, renuntam imediat sa-l mai citesc

si acuma vine faza cu "don`t get me wrong"...si eu am resentimente, insa dc nu sunt aduse in atentie intr-un tablou pe nise si intr-un mod corect...sunt cum sunt:)

si nu ca sa te contrazic pe tine...parerea mea nu este ori asa, ori asa...situatia e mai complexa:)
dar numai ca sa vezi cum se darama dc nu e pe baze cat de cat obiective:
- basescu chiar asta a folosit ca argument, ce zici tu... ca la remuneratiile din invatamant de acum cei cu potential normal ca stau departe:) si de aicea..etc etc "gen"

4:38 a.m.  
Anonymous Anonim said...

ca nu merita toti marirea asta e un lucru de necontestat

7:27 a.m.  
Blogger Woland said...

dupa cum nici nu contest ca sunt si unii care o merita. nu ma deranjeaza ca li se maresc salariile, din partea mea, sa le dea si 200%. ma deranjeaza ca se pune problema dintr-o singura perspectiva si sunt aspecte pe care presa, politicienii si profesorii aleg sa le ignore. de-aia textul meu nu e obiectiv si fair-play. eu nu vorbesc decat despre acele lucruri pe care lumea le evita la televizor. pentru o imagine de ansamblu, cititi tot ce s-a scris in ziare, ascultati tot ce s-a zis la televizor si apoi, daca mai aveti timp si chef, cititi si ce am scris eu. mi se pare ca abia asta ar fi o imagine aproape completa.

2:37 p.m.  
Anonymous Anonim said...

banii care ar trebui investiti in infrastructura se duc pe salariile lor, de unde rezulta ca facultatiile raman la stadiul actual, adica in paragina.

8:11 p.m.  
Anonymous Anonim said...

aha; pai comentariul tau completeaza articolul acuma.

1:21 a.m.  
Blogger Woland said...

ma gandeam ca s-a inteles ce am vrut sa transmit chiar si in lipsa acestui comentariu. no harm done.

2:48 p.m.  
Anonymous Anonim said...

woland cred ca m-am indragostit de tine :D

4:35 p.m.  
Blogger Woland said...

ce bine

5:50 p.m.  
Anonymous Anonim said...

amen to that

5:52 p.m.  
Anonymous Anonim said...

da, si eu cred ca m-am indragostit de tine :))

7:29 p.m.  
Anonymous Anonim said...

si eu m-am indragostit de tine(sunt o ea).

8:16 p.m.  
Blogger Woland said...

pana nu vad add-uri pe mess, invitatii la suc, buchete de flori si inele de logodna, nu cred nimic.

8:47 p.m.  
Anonymous Anonim said...

pisi te invit la o cafea la mine acasa. doar astept sa plece iubi in cantonament ca sa ne putem desfasura in voie.

9:09 p.m.  
Anonymous Anonim said...

sa-ti spun ca si eu mai am putin si ma voi indragosti de tine? :P
acum referindu-ma la articol tind sa am o parere similara cu a ta. eu sunt studenta la o facultate in care 95% din materii ar trebui sa se desfasoare in laborator. lucrul asta nu se intampla fiindca laboratoarele duc lipsa de reactivi, aparatura. putinele materiale de laborator existente sunt folosite in cercetare(cu ajutorul careia profesorii isi tripleaza salariile) asa ca noi, studentii, nu avem voie sa ne atingem de ele. e destul de frustrant. mai ales ca angajatorii se asteapta sa pleci gata format din facultate. lucru greu de realizat in conditiile in care pe parcursul a 5 ani am reusit sa facem doar un PCR si o Elisa. invatamantul in Romania e un esec(atat cel privat cat si cel de stat).

9:17 p.m.  
Blogger Woland said...

nu, nu-mi spune. spune-mi ca o sa-mi ceri numarul de telefon si ca o sa ma inviti la un cico.

10:30 p.m.  
Blogger zborplăcut said...

si ce spuneti de profesorii care fac ore de meditatii pentru elevi, gratis, pentru pregatirea de la bac? sau de profesorii care fac naveta la tara? sunt multi profesori onesti, care chiar ar trebui apreciati.eu am avut norocul sa dau doar de acest tip de profesori.

cred ca s-a ajuns la situatiile extreme de profesori foarte corupti tocmai pt ca nu sunt platiti corespunzator, iar acum e prea tarziu sa mai fie reparat sistemul. de aceea si atat de multe contestatii.

10:44 p.m.  
Blogger Woland said...

spunem ca, pardon de cacofonie, cu o floare nu se face primavara. spunem ca pentru 1 profesor decent avem 5 sau mai multi ticalosi. spunem ca nu ne intereseaza, oricum, sa fim corecti si obiectivi, ci doar sa oferim o dimensiune a problemei care nu a aparut in media pana acum.

dar mai ales spunem "tu de ce nu esti indragostita de mine?!".

10:51 p.m.  
Blogger zborplăcut said...

pentru ca sunt indragostita de proful meu de istoria comunismului :))

oricum, nu profii ar trebui trasi la raspundere, ci statul. si in tara asta statul e mare barosan si n-avem ce sa-i facem. putem comenta cat vrem ca degeaba o facem

10:58 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Ceva asemanator despre profi:
http://onsey.wordpress.com/

11:24 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Acest comentariu a fost eliminat de autor.

7:20 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Woland,

Incep prin a spune ca imi place foarte mult felul in care scrii, cum abordezi problemele in general, dar cred ca nu te-ai uitat atent la toate aspectele problemei de data aceasta.

Cum vrei tu ca un om capabil, destept etc atunci cand termina facultatea sa aspire spre un job platit cu 800 de lei pe luna? Nu o sa faca asta vreodata, oricat i-ar placea de mult.

Din punctul meu de vedere, daca salariile nu vor creste, oameni capabili nu vor ajunge niciodata profesori.

Eu nu cred ca majoritatea celor care sunt acum in invatamant isi pot imbunatati felul in care s-au obisnuit sa predea, si sa vada jobul de profesor in general.

In concluzie solutia ar fi ( din punctul meu de vedere:))ca mediul din invatamant sa fie mai atractiv pentru tinerii care vor sa faca asta.

In alta ordine de idei, acum 6 luni un profesor nu putea declara venituri extra din meseria de "profesor", pentru ca nu exista cadru legal pentru acest lucru. Va rog sa ma contraziceti daca aveti cunostinte cum ca situatia s-ar fi schimbat.


Profesorii universitari au niste salrii foarte mari si nemeritate. Nu stiu cat de multe s-au spus in presa despre faptul ca lor trebuia sa li se mareasca cu 75%. WTF!!!

1:58 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Salut. Imi place foarte mult cum scrii. Ai fi interesat sa facem un link exchange?
Id mess/mail: andrei_the_wise@yahoo.com
blog: www.varby.ro
Daca esti de acord astept un raspuns pe mail.
Daca nu te intereseaza imi cer scuze ca te-am deranjat.
Sa avem bafta la trafic!

8:51 p.m.  
Blogger Woland said...

imi pare rau, dar nu sunt interesat. nu ma preocupa traficul.

10:05 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home