joi, aprilie 24, 2008

Fabrica de lideri

De cativa ani am inceput sa vad o generalizare a unui fenomen care tinde sa se ridice la rang de aspiratie si ideal, sa substituie abordarile si strategiile perimate ale scolii traditionale si, eventual, sa scoata Romania din cacat si sa-i puna stea in frunte. Ma refer la scoala de lideri.

In fiecare an apar din ce in ce mai multi oameni care vor sa te invete sa fii sef. De la inaltimea unor succese meschine si conjuncturale, dar ambalate extravagant, personajele respective se considera indreptatite sa dea lectii de succes in afaceri. In educatie, in cultura, in marketing, advertising sau PR. Ei sunt singura ta sansa de a invata sa fii un om de succes, un om care aduce un plus de valoare societatii, un lider al societatii de maine si o gramada de alte asemenea clisee de trei lei. Ei sunt ultima speranta a tarisoarei noastre de a iesi din groapa infinita in care se scufunda pe zi ce trece pentru ca numai ei au posibilitatea, know-how-ul si disponibilitatea sa antreneze o noua generatie de romani, romani competenti, destepti, vizionari si lideri adevarati care vor conduce patria spre lumina, muncind pe branci si pe nasturi (ca de prea multi bani nu poate fi vorba, remuneratie mica, dupa buget) pentru viitorul nostru, al tuturor.

Suna bine toate astea, nu-i asa? Workshop-uri, training-uri, conferinte, prezentari in care oamenii implicati in business-ul asta vin si-si expun ideile si teoriile cot la cot cu politicieni sau cu figuri foarte vizibile din mass-media sau, mai nou, din spatiul bloggeristic. Eu sunt sceptic si stiu ca sunt si lucruri care nu se spun. Cum ar fi faptul ca majoritatea acestor activitati se desfasoara prin fel de fel de fundatii si ONG-uri care spala bani la greu. Cum ar fi faptul ca sunt o multime de oameni care traiesc din mancat rahat la conferinte de doi bani pentru ca prostimea manata de saracie, impotenta si, vai de mine, scarba fata de anacronismul sistemului educational romanesc (de fapt lene, plictiseala si blazare), arunca fara discernamant sume fabuloase pe cursuri care ii invata sa fie lideri. Nu-i invata sa bata un cui, sa faca o omleta, sa conduca o masina, sa deprinda orice alta aptitudine din care ar putea castiga un ban si ar putea manca o paine. Nu. Ii invata sa fie sefi. Cum ar fi faptul ca acesti formatori de lideri au copii care abia stiu sa scrie si sa citeasca, preocupati de orice altceva decat de performanta academica si/sau intelectuala pe care o predica taticul, dar care beneficiaza din plin, daca nu de talentele de a forma lideri ale parintelui respectiv, macar de banii castigati de acesta de pe urma fraierilor care inca mai cred in acele talente. Si exemplele pot continua.

Spuneam mai sus ca e vorba de povesti de succes meschine si conjuncturale. Fiecare dintre cei implicati in toate chestiile astea, intr-un fel sau altul, au reinventat roata si nimic mai mult. Fiecare dintre ei si-a construit "succesul" pe un context anume, fie pe ceva ce lipsea din jur, desi ar fi trebuit sa fie acolo, fie pe sprijinul unor oameni puternici, fie pe orice alta situatie de genul asta. Dupa parerea mea, realizarile sunt nesemnificative. Nimeni nu s-a imbogatit peste noapte, nimeni nu a castigat vreo notorietate fantastica, nimeni nu a contribuit realmente la succesul sau dezvoltarea pe termen lung a tarii, a vreunei categorii sociale ori profesionale sau a societatii in general.

Sunt doar oameni mediocri care impartasesc lumii o poveste de succes care exista in carti, in imaginatia lor sau intr-o realitate care, insa, cu siguranta nu le apartine. Ei nu sunt povesti de succes, ei sunt vanzatori de iluzii, oamenii care te invata sa fii sef intr-o tara plina de sefi in care nimeni nu munceste. Lectia e simpla. Succesul cere munca, cere pasiune si cere ambitie. Nu cere cursuri de leadership de sute de lire sterline sau manuale de self-improvement, workshop-uri la care vin fel de fel de mincinosi imbracati frumos care iti explica doua ore cat esti de frumos, de destept si cat de mult potential ai tu, doar ca sa le dai lor bani sa te invete sa-l valorifici.

Astept cu maxim interes primul produs vizibil, credibil si de calitate occidentala al scolii de lideri din Romania. Pana atunci voi continua sa cred ca nu e decat o mare teapa si un pretext pentru niste plictisiti sa manance cacat in fata unor copii debusolati care oricum nu inteleg nimic din lumea asta.

22 Comments:

Blogger Mikidos said...

Nu stiu daca s-a deschis inca (dar stiu ca exista proiectul) o Academie de lideri - un after school unde copilul tau poate fi modelat de la frageda varsta in "ceva".
Nu stiu in ce, caci nu reusesc a ma dumiri la ce e nevoie numai de lideri..mai ales acel tip de "lider" format de un fals tip de lider. In fine, m-am pierdut in cuvinte, dar intelegi tu ce voi a zice. Si pana la urma unde au disparut "formele fara fond"?! Esti ok? >:D<

3:31 p.m.  
Blogger Silviu V said...

Acest comentariu a fost eliminat de autor.

3:37 p.m.  
Anonymous Anonim said...

try this
http://www.erudio.ro/ro/

4:09 p.m.  
Blogger Woland said...

@just a girl
au disparut pentru ca blogul asta nu se vrea jignitor pentru nimeni. vor reaparea cand voi reusi sa ilustrez aceleasi idei intr-un mod mai echivoc care sa nu supere pe nimeni

@silviu
da, in teoria economica sunt de acord. aici, insa, vorba era de altceva. oamenii astia nu au devenit lideri mergand pe un anumit drum, pe care il impartasesc acum altora. au devenit lideri pe campanii electorale, pe mancat cacat cu politicienii si pe diverse alte blaturi. iar acum vin sa ne invete pe noi sa fim oameni de succes, respectabili si respectati.

8:05 p.m.  
Blogger Jules said...

E posibil sa fie evident, dar imi place stilul in care scrii si iti citesc blogul relativ des.
Totusi, e destul de posibil sa exagerezi pe ici pe colo de data asta, iar modul convingator, deseori politic, in care scrii poate duce la multa confuzie. Therefore, I feel obliged to point to a few things. You’ll have to excuse my choice of English at times.

1. Your reply to Silviu is a fallacy. Faptul ca nu ii respecti pe ei ca persoana nu inseamna ca argumentele lor sunt invalide, respectiv mesajul pe care il transmit. Fraza “puterea corupe” are exact aceeasi valoare venind de la Nelson Mandela sau de la Bush. That's Argumentation 101. Personal am fost la mai mult de cateva traininguri si workshopuri pe teme de tip leadership si teamwork si alti termeni americani care suna vag si frumos. Nu le-am facut in Romania, adevarat. Dar oricat de buni sau rai erau prezentatorii, mesajul si structura sunt mereu aceleasi. Un leadership training sau workshop nu iti ofera solutii, nu iti da in gura formule magice ca la matematica si nu iti spune adevaruri absolute, ci iti ofera in cel mai bun caz o noua perspectiva si cativa termeni vagi care iti vor folosi doar daca iti folosesti si tu capsorul sa-I personalizezi. Daca se prinde ceva de tine deja nu mai e responsabilitatea prezentatorului. Motiv pentru care in mod sigur putin dintre cei prezenti vor deveni lideri, adevarat. Dar cu ce e mai putin onorabila munca organizatorilor decat cea de avocati? Toti vand lucruri inutile pentru mase sau “societate”, cum alegi sa le numesti.

2. E relative absurd sa critici o initiativa numai fiindca nu schimba in ceea ce consideri tu 'bine' societatea. I won’t even elaborate on that.

3. You have a few more fallacies. Un curs de leadership nu te invata cum sa fii 'sef' - in primul rand pentru ca asta e un termen care sugereaza lene, agresivitate gratuita, orgoliu excesiv si adesea prostie. In al doilea rand, poti avea calitatea de a inspira oameni sau poti fi foarte organizat sau poti avea multa rabdare. Dar in mod natural toate astea nu vin niciodata impreuna. A le combina e ceea ce iti sugereaza un asemenea training, in nici un caz nu iti spune ca esti inteligent si perfect si poti sa iesi din sala sa te faci 'sef'. Astfel, poate tu poti spune ca traiesti intr-o comunitate de 'sefi', insa nu poti afirma ca intreaga Romanie e asa. Oamenii vor sa li se spuna ce e bine si ce e rau in legatura cu intreaga lor viata. Biserica are cea mai mare influenta din estul europei in Romania. Uite un mod simplu de a-ti demonstra ca romanii vor lideri.

I'm really looking forward to a reply.

2:11 a.m.  
Anonymous Anonim said...

`Ca spala ei bani sau nu putin imi pasa`
aici e buba
daca ai sti minim un exemplu concret nu ai mai spune asta,sau daca ai continua sa o spui voici buba si mai mare
habar nu aveti cine va reprezinta in exterior(pt ca nu va pasa),habar nu aveti cate miliarde de euro au papat analfabetii din orasele voastre sub pretextul organizarii de uorcso uri,treininguri si alte alea(si poate nu va pasa pt ca ati mancat si voi un pishcot acolo sau ati facut un hashtemele pt proiectul respectiv)
sa nu va pese,aveti masina de la firma si telefon mobil tot de acolo ,ce pana mea

4:05 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Postul e scris intr-un stil romanesc pur. Adica ala pe care inveti sa il reprimi in urma unui curs bun de leadership. De ce? Pentru ca folosesti spatiu mult, cuvinte bine alese si sintagme fain incropite, dar nu aduci nici un argument, si - inca si mai grav - nimic care sa iti probeze teza. Acuze si cuvinte sforaitoare si atat. Daca ai avea cat de cat legatura cu generatia 16-22 din Romania, si ai cunoaste cativa pusti care au absolvit cursurile Liderii Mileniului Trei (www.lmt.ro), ti-ai da seama ca acele cursuri au facut minuni pentru abilitatile lor interpersonale, de comunicare, de interrelationare. Nu obisnuiesc sa jignesc in comentariile pe care le las pe bloguri, dar dispretuiesc din toata inima stilul pseudocritic pe care l-ai arborat in acest post.

7:22 p.m.  
Blogger Woland said...

@Corina
nu ma indoiesc de nimic din ceea ce spui tu, Corina, dar ma intreb cati dintre cei pe care ii amintesti (si, printre care, imi inchipui ca te numeri si tu) au si facut ceva concret cu acele abilitati interpersonale in afara de a-si adauga 3 pagini la CV?

Cati dintre ei au job-uri bine platite in companii serioase? Cati dintre ei contribuie in vreun fel la evolutia societatii? Cati dintre ei au un cuvant de spus in Romania zilelor noastre? Cati dintre ei au puterea, viziunea si mijloacele de a schimba cu adevarat ceva? M-as hazarda sa zic ca (aproape) niciunul, altfel as fi auzit de ei.

@Julesie
nu pun la indoiala calitatea sau calitatile sistemului olandez, simplul fapt ca ei traiesc bine si noi nu arata ca ceva acolo functioneaza. pun la indoiala calitatea si calitatile sistemului de aici. romanii nu vor lideri, romanii vor sa fie lideri, e o diferenta pe care sunt sigur ca o cunosti prea bine. nu criticam initiativa in sine, cat superficialitatea si inutilitatea ei. e vorba de cursuri care pregatesc lideri. unu la mana, nu cred in antrenament de lider. leadership-ul e ceva ce ai sau nu, cel mult poti fi ajutat sa accezi intr-un mediu in care iti poti valorifica aceste aptitudini. doi la mana, nu de lideri duce lipsa Romania. incercam sa ne racordam la contemporaneitatea occidentala sarind peste niste etape, ceea ce nu va da niciodata pe termen lung. mai intai trebuie sa avem o cultura a muncii, a efortului sustinut si a performantei, pentru ca abia apoi sa ajungem in acel punct in care eforturile extreme trebuie coordonate si optimizate pentru performante extreme. ca lider, in Romania, nu prea ai nici ce coordona, nici ce optimiza.

9:32 p.m.  
Anonymous Anonim said...

corina, corina, ca sa ma utilizez de o expresie draga baietilor de la sala (nu tocmai) de cartier pe care o frecventez: "ce-ti mai place pula..."

12:42 a.m.  
Anonymous Anonim said...

merci,viorel,scrisesem juma de pagina da` ai sintetizat exemplar,cu o rectificare de nuanta:la toate le place dar unele mai au si parte(nu e cazul de fata)

10:45 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Subscriu Corinei si Woland iti recomand www.clublmt.ro k sa vezi cam ce realizari au copii aia in ultima perioada....si doar pentru ca nu ai auzit matale nu inseamna ca they're powerless and useless...mai umbla...

4:48 p.m.  
Anonymous Anonim said...

S-ar ajunge cu adevarat undeva daca majoritatea ar inceta sa vorbeasca in necunostinta de cauza si in lipsa documentarii...pacat! Vorbiti aici de un numar semnificativ de tineri din intreaga Romanie care nu vor decat un viitor mai bun al acestei tarisoare pe care cu totii o "bagati in cacat"! De ce? Corect! E mult mai simplu si comod sa ne bagam cu totii si sa servim "pula" cum frumos se exprima Viorel; sa ne multumim cu ce avem chiar daca speram la mai mult si sa nu facem nimic, ba mai mult sa-i criticam si sa ii descurajam si pe cei care au vointa, pe cei care iau atitudine, pe cei care au inca un neuron viu ce se zbate pt restul prostimii care nu stie sa aprecieze! Keep up the good work ca de' doar criticand si neavand incredere in persoanele care ar trebui sa aveti creste tarisoara asta. Mergeti pe mana coruptiei si a prostimii caci e mult mai sigur si comod asa, nu?

4:52 p.m.  
Anonymous Anonim said...

judeci niste chesti de care nu teai interesat mai mult..... trebuia inainte sa t documentezi si sa vezi dak exista pe piata ceva care sa difere de tot c ai scris tu acolo...

9:49 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Numai privind faptul ca posesorul acestui blog permite comentarii de genul celui postat de viorel ne putem da seama de moralitatea acestuia ca sa nu facem directa referire la vocabularul "elevat"pe care il foloseste in articolele sale.sunt multi cei care stiu sa critice fara sa face insa nimic concret.as fii curioasa sa aflu realizarile autorului,caci din moment ce isi permite sa critice ar trebui sa aiba el mai intai cu ce sa se laude.la fel si cei care isi dau cu parerea pe aici.si pana atunci interesati-va de realizarile acestor organizatii.

5:50 p.m.  
Anonymous Anonim said...

"Daca vrei sa comentezi, fii decent si nu fi prost. " si viorel,uite nota autorului in ceea ce te priveste...

5:54 p.m.  
Blogger Woland said...

mai intai aveti nevoie de testicule ca sa va semnati mesajele. pe urma aveti nevoie sa invatati sa distingeti intre limbajul vulgar de maidan si limbajul voit vulgar care subliniaza o idee. nu in ultimul rand, realizarile mele sunt problema mea, n-am de gand sa iau exemplul altora si sa-mi pun CV-ul pe blog.

nu este important ce am realizat eu, important e ca se incearca sa se construiasca un sistem pe niste premise subrede si incearca sa se valideze o abordare gresita a unor probleme foarte importante pe motive de genul "asa se face in afara" sau "suna bine".

faptul ca eu am un salariu bun care tinde spre fabulos intr-o multinationala de avocatura din Magic Circle nu da nici mai multa, nici mai putina legitimitate punctului meu de vedere. poate, eventual, sa arate ca stiu ce inseamna sa ai succes si sa fii un lider, fara sa fi invatat asta de pe site-uri de internet si din conferinte cu fel de fel de dubiosi sau politruci. si, deci, vorbesc in cunostinta de cauza.

anticipand, da, sunt arogant. de-aia.

8:56 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Alex, chiar imi pare rau ca lasi la tine pe blog comentarii de genul celor spuse de tipul de mai sus. Cum bine stii sa distingi, exista 2 tipuri diferite de limbaj vulgar.

In ceea ce priveste modele de succes in privinta leadership-ului, ca urmare a cursurilor de leadership, ti-as da cateva, in ordine fix aleatorie.

1. Cristian Hossu (fondator Catalyst, una din cele mai dinamice si prospere companii de resurse umane din Ro)
2. Razvan Crisan (fondator ORICUM, care la 22 de ani conduce de vreo 4 ani propria organizatie, realizand proiecte cu bugete de pana la 100 de mii de euro, si cu multiple aparitii in media)
3. Dragos Bucurenci (a urmat si cursuri de leadership, si apreciaza tot ceea ce tu desconsideri ca literatura in domeniu) - cred ca nu mai e cazul sa spun cine e Bucurenci... www.bucurenci.ro
4. Cosmin Alexandru (citeste ultimul numar din Esquire pentru mai multe detalii despre caracterul unui lider - care nu numai ca gusta, dar si livreaza el insusi astfel de cursuri)
5. Marian Stas (care, si in urma acestor cursuri de leadership, e profesor la kennedy school of government si producator de schimbari reale in educatia romaneasca - pornind de la Codecs, pana la Pactul pentru Educatie)

1, 2 si 5 au de-a face cu LMT, de exemplu.

Mergand mai departe, ma indoiesc profund ca a fi, chiar si la o varsta tanara, angajat al unei multinationale de avocatura poate fi masura succesului ca lider. A avea propria organizatie, a lasa un legacy palpabil si a mobiliza in jurul tau adepti sunt dovezi ale succesului ca lider. Ori eu nu vad cum poti face asta din postura angajatului unei firme de avocatura, care face bani, insa nu gusta din riscurile statului pe doua picioare. Proprii.

12:15 a.m.  
Blogger Woland said...

citind articolul despre Cosmin Alexandru mi-am cristalizat eu propria parere. pe cei de la Oricum ii cunosc. pe Marian Stas, deasemenea. pe Dragos Bucurenci l-am citit si il citesc in continuare, ca scrie bine. de Cristian Hossu, recunosc ca e prima data cand aud.

pentru mine, unii dintre ei au o anumita vizibilitate si sunt la curent cu ceea ce fac. pentru majoritatea oamenilor nu. realizarile lor sunt chestiuni individuale, sunt succese proprii spre beneficii proprii. eu inca astept liderul care sa reuseasca ce scria pe afis - sa fie modelul si lumina calauzitoare a unei generatii.

Corina, eu am avut dintotdeauna o mare simpatie pentru tine si o anumita admiratie pentru realizarile tale, mai ales cand vine vorba de performante academice. dar se intampla sa nu avem un punct de vedere comun in problema asta, si nu as vrea s-o iei personal, sa fiu sincer nu m-am gandit nicio secunda la tine scriind articolul asta.

9:08 a.m.  
Anonymous Anonim said...

nu stiu care sunt mai nocivi,voi - tineretul harsit in training uri dubioase si umblat prin lume pe banii ue (ca platitor de taxe olandez sunt si banii mei) sau frecatorii de menta/manelisti/cocalari obisnuiti.macar ei sunt sinceri si sunt convins ca spre deosebire de voi nici unul nu ar avea tupeul sa imi explice EL mie `care e treaba` si `cum sta chestia`
ca o curiozitate personala,voi astia ati facut ceva ,ceva concret,o chestie,orice ?si nu imi enumera labarelile de mai sus,alea sunt bune de sivi si de impresionat o ochelarista cu cosi/un pitic blogher
si pe bune ca nu mi vine sa zic unei maneliste ce ti a zis viorel,dar ia una si de la mine(nu,nu a mea,ma respect prea mult)

5:07 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Stai linistit... nu m-am gandit absolut nici o secunda ca ai fi facut referire la mine. Eu nu sunt deloc produsul unor astfel de scoli de leadership, desi le-as fi gustat si le gasesc utilitatea in continuare.

Discutia insa devine interesanta. O sa te scot la o cafea dupa ce scap de licenta sa mai catch up :)

Pentru ca deja incepi sa vorbesti de un alt fel de leadership... Personal cred ca traim intr-o lume atat de fragmentata, iar in Romania exista in continuare o inegalitate sociala enorma, astfel incat nu vad cum poate exista liderul asta mesianic de care vorbesti. Nici la noi, dar nici in lume in generala... traim pare-mi-se in ultrahiperpostmodernism sau ceva pe-acolo, unde cum nu mai poate exista curent de masa in poezie, nu poate exista nici leadership-ul numit de tine. Vorbim de faze diferite ale istoriei. Nu cauta in epoca egalitarismului ierarhiile medievale.

Insa din nou, in Romania zilelor noastre eu recunosc drept lideri antreprenorii de succes. Cum sunt toti cei mentionati mai sus. Un lider poate iesi si dintr-o multinationala, dar dupa ani multi de frecus.

12:18 a.m.  
Blogger Woland said...

nu suna rau deloc cafeaua aia ;)

10:07 a.m.  
Anonymous Anonim said...

nicolae guta-pentru bani era sa mor
cu excerptul din portugalia: "pentru mine care m-am vandut. nu m-am vandut gogule, stau la roma acum"

10:12 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home